Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Khamis, 7 Mac 2013

Komplot asal Borneo Utara.terus dibongkar.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kira-kira 200 lelaki bersenjata nampaknya kepunyaan "diraja tentera" Kesultanan Sulu Filipina telah dikesan oleh pasukan keselamatan berhampiran pekan kecil pantai Lahad Datu di Sabah, Borneo Utara.

Beliau berkata pasukan keselamatan berada dalam kawalan dan berunding dengan kumpulan, sesetengah daripada mereka bersenjatakan.



Sejarah jelas membuktikan:

Kawasan itu TELAH dikuasai oleh Kesultanan Sulu sejak berzaman tetapi Britain belot menyerahkan Borneo Utara ke Malaysia tanpa memaklumkan kepada Sultan Sulu dan tanpa membayar sebarang ganti rugi kepada Sultan Sulu yang memerintah wilayah ini.

'Hingga kini, Malaysia masih diiktiraf Negeri Sabah atau Borneo Utara  sebagai sebahagian daripada Kesultanan Sulu dengan membayar sewa RM5,000 setahun.

Britain, yang bertanggungjawab dalam masalah Borneo Utara atas pemindahan secara HARAM  kepada Malaysia. Bila berlaku perbalahan mereka tetap senyap untuk beberapa dekad dan tidak mempedulikan desakan di Filipina untuk menghormati Kesultanan Sulu sebagai empunya asal Wataniah Sabah (Borneo Utara) dan wilayah jajajahan lain yang perlu dikembalikan kepada Kesultanan Sulu. Filipina dan Kesultanan Sulu  adalah terlalu lemah terhadap perintah penjajah dan sikap belot Britain menyalahgunakan kuasa ini.

Malaysia ketua polis negara Ismail Omar dipetik sebagai berkata anggaran 200 pejuang bersenjata Sulu Royal Tentera telah mengisytiharkan diri mereka pengikut "keturunan Sultan Sulu."

Di laman web akhbar The Star, berkata kumpulan itu menuntut untuk diiktiraf sebagai "Royal Tentera Kesultanan Sulu" dan menegaskan sebagai arahan kesultanan, mereka harus dibenarkan berada di Sabah.

Kebuntuan bermula selepas Kerajaan Malaysia menghantar pulang Warganegara Sulu yang menetap di Borneo Utara untuk beberapa dekad. Warganegara Sulu (Warganegara Filipina Filipina Selatan di bawah Kesultanan Sulu) masih percaya bahawa Sabah atau Borneo Utara adalah masih milik Kesultanan Sulu dan mereka mesti dibenarkan untuk tinggal di Sabah selagi mereka mahu kerana ia adalah sebahagian jahajan Kesultanan Sulu. Kerajaan Malaysia kuatir akan menjejaskan kewarganegaraan setempat dan mungkin akan menjejaskan kira-kira 30% daripada jumlah penduduk Sabah yang berasal Kesultanan Sulu termasuk di Filipina Selatan.

Di Manila, Setiausaha Hal Ehwal Luar Albert del Rosario berkata kedua-dua negara berbincang "berhubung mengenai isu itu" tetapi butiran tidak jelas kerana "kita masih cuba untuk menentukan dan melengkapkan fakta sejarah ini."

"Apa yang saya katakan sebelum ini, kita masih cuba untuk melengkapkan Del Rosario maklumat kami barulah memberitahu pemberita.

Bernama Filipina berkata, yang memakai pakaian seragam tentera keletihan, tiba di Lahad Datu pada hari Selasa di kawasan yang terpencil. Pegawai polis berkata mereka telah diberitahu "untuk meletakkan senjata mereka dan menyerah diri."

Gulf News berkata lelaki bersenjata milik "Tentera Diraja Sulu," yang telah keluar untuk membangkitkan tuntutan Filipina ke atas Sabah. "

"Laporan belum disahkan dari sumber-sumber kami berkata bahawa satu kumpulan yang menggelar diri mereka Tentera Diraja Kesultanan Sulu adalah di sebalik kehadiran pejuang  bersenjata " Gulf News berkata.

Pada tahun 1963, Sabah yang telah dipajak oleh Kesultanan Sulu kepada British sejak abad ke-19, menjadi sebahagian daripada Persekutuan Malaysia apabila Britain belot menyerahkan wilayah ini kepada Malaysia tanpa penjelasan yang sahih kepada Raja Sulu. Filipina membantah, mendakwa bahawa Sabah tidak pernah dijual kepada kepentingan asing.

Pihak tentera enggan mengulas mengenai isu itu, tetapi sumber sah menjelaskan; mereka datang untuk menuntuk hak waris Kesultanan Sulu di Sabah,  mereka datang dari pulau-pulau Basilan, Tawi-Tawi dan Sulu di Mindanao.

Seorang pegawai tentera yang ditanya tidak dinamakan, berkata kumpulan bersenjata akan menuntut hak kedaulatan Kesultanan Sulu dan mereka mengambil keputusan untuk belayar ke Sabah selepas mesyuarat di rumah sekolah di Tawi-Tawi kerana "Sabah milik kita."

Mengimbas kembali sejarah; pada 1968 Marcos melatih Tausug dan Bajau di Pulau Simunul untuk dijadikan Komando Jabidah seramai hampir 200 orang dengan tujuan menyerang Sabah. Tujuan latihan (menyerang Sabah) tidak didedahkan oleh Marcos kepada Komando Jabidah ini. Setelah latihan beberapa bulan di Pulau Simunul tamat mereka pun dibawa ke Caregidor Island yang tidak jauh dari Manila. Kemudian mereka dibunuh beramai-ramai setelah kononnya Komando Jabidah (Tausug dan Bajau) mengetahui bahawa tujuan mereka dilatih adalah untuk menyerang Sabah. Menurut sumber, mereka dibunuh sebab mereka enggan menerus latihan setelah mengetahui mereka akan diarahkan menyerang Sabah. Kini perjuangan mereka terpaksa diteruskan lantaran banyak janji kerajaan Malaysia telah membuatkan hak Kesultanan semakin terhakis.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata polis "membentuk bulatan pertama untuk Cordon kawasan itu, manakala anggota tentera terdiri bulatan kedua."

"Dari segi kekuatan, kita mempunyai kelebihan dalam kuasa tempur untuk menangkap mereka. Tetapi memilih kerajaan untuk rundingan untuk memecahkan kebuntuan supaya mereka meninggalkan secara aman ke selatan Filipina," kata Omar.

"Tetapi biarlah polis berunding dengan mereka dan diharapkan, ia akan berbuah dan berjaya. Ini adalah kerana mereka tidak boleh pergi mana-mana sahaja, mereka telah dikepung. Mereka tidak mempunyai pilihan dan perlu mencari penyelesaian," katanya.

Lahad Datu adalah sebuah bandar di Bahagian Tawau, di timur Sabah, di pulau Borneo. Bandar, yang menduduki semenanjung di sebelah utara Teluk Darvel, mempunyai penduduk 156.059 berdasarkan banci tahun 2000 di mana 80% daripada penduduk adalah asalnya dari Kesultanan Sulu (Basilan, Tawi-Tawi, Zamboanga).

Lahad Datu adalah rumah kepada penduduk Sabah Orang Bajau dan lain-lain etnik atau suku kaum BADJAO yang berselerak di sekitar di Filipina sebagai orang bot serta rakit, seperti Melayu Cocos Island, yang menetap di kawasan itu pada tahun 1950-an apabila Kepulauan Cocos menjadi sebahagian daripada Australia. Lahad Datu dikenali untuk kilang penapisan minyak sawit.

Kerajaan Filipina telah menandatangani perjanjian damai dengan pemberontak Islam lewat tahun lepas untuk menamatkan konflik 40 tahun di selatan, tetapi sesetengah puak telah menyuarakan tidak setuju dengan perjanjian ini yang boleh menjejaskan tuntutan mereka bahawa Sabah perlu dikembalikan dan Kesultanan Sulu mesti semula kuasa.

"Sejak Malaysia ditaja perjanjian itu, pengikut dari Kumpulan Breakaway Misuari telah membangkitkan beberapa masalah dan mewujudkan bunga api di Sabah," laporan itu dipetik rasmi Malaysia sebagai berkata.

Kesultanan Sulu pernah menjadi sebuah kerajaan yang kuat, jajahan dari Borneo, selatan Filipina ke bahagian Visayas, Bahagian Mindanao, Palawan ke atas Kepulauan Spratly. Semasa kemuncak kuasanya semasa tahun 1700, yang kini jajahan Sultan Sulu ini dikenali sebagai Mindanao dan Borneo Utara.

Raja Muda Muedzul-Lail Tan Kiram telah diisytiharkan sebagai Sultan Sulu ke-35 semasa upacara di Maimbung, Jolo September lalu.

Keselamatan di sempadan laut Malaysia dengan Filipina telah bermasalah bagi Sabah, di mana beratus-ratus ribu rakyat Filipina telah berhijrah dalam beberapa dekad yang lalu menjadi PATI di Sabah.

1 ulasan:

  1. Dalam akhbar tempat mereka datang bukan untuk mengganas tetapi menuntut janji VVIP untuk memberikan penempatan.

    Isunya terlalu banyak membawa senjata pastinya perlu diperjelaskan; apakah mereka datang mendapatkan penempatan kem/kubu keselamatan untuk Raja Sulu mereka tanpa mahu meminta bantuan Pasukan Keselamatan tempatan. Menyeludup senjata secara haram (ini nampak jelas) atau memang ada pakatan sulit atau Tangan Ghaib di sebaliknya.

    Kita orang biasa jangan berfikir atau berandaian sebab kemelut ini telah meletusnya peperangan. Mahkamah Perang dunia sahaja yang dapat menghakimkan peperangan ini. Mendengar maklumat dari sebelah pihak pasti kita tak dapat pencerahan top-top nanti kita yang akan bersetongkol dengan pengganas.

    BalasPadam