Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Khamis, 21 Mac 2013

Kegagalan Risikan Tentera Penyebab Krisis Berpanjangan?

  "Bahagian Staf Perisikan Pertahanan (BSPP) lebih memfokuskan kepada politik dalaman negara daripada mengumpulkan maklumat mengenai ancaman luar."
 
Kegagalan sumber risikan tentera dalam mencegah pencerobohan militan Sulu di Sabah harus dipersalahkan di atas krisis panjang di negeri Malaysia timur itu, kata bekas Timbalan Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abd Hamid (gambar) kelmarin.
 
Abdul Ghafir yang kini merupakan anggota PKR, menyalahkan “campur tangan politik” dalam operasi perisikan tentera.
 
Beliau mendakwa sejak sedekad lalu, Bahagian Staf Perisikan Pertahanan (BSPP) lebih memfokuskan kepada politik dalaman negara daripada mengumpulkan maklumat mengenai ancaman luar.
 
“Saya menekankan di sini, terdapat kegagalan lengkap perisikan. Maknanya, unit risikan kita telah tidak berfungsi jadi, apabila penceroboh sampai, kita tidak tahu.

  • “Mengapa ini berlaku adalah kerana mereka yang bertanggungjawab dalam BSPP, keupayaan kita dari segi perisikan asing luaran, kekuatan dan aset kita sebaliknya telah digunakan untuk operasi politik sejak tahun 2000, “katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat PKR di sini.
  • Bekas jeneral itu mengatakan ini telah menyebabkan kegagalan unit tersebut untuk mengesan ancaman luar, membenarkan penceroboh untuk masuk ke kawasan perairan negara dengan mudah tanpa disedari atau dikesan.
  • “Jika unit perisikan gagal, kita mempunyai pelanggaran perairan kita ... dan kerana perairan di Sabah yang sangat luas, jika hanya dua atau tiga kapal peronda berada di sana daripada kuasa maritim kita, saya fikir ia akan menjadi sangat sukar untuk memintas serangan,” katanya.

Abd Ghafir juga mendakwa kelambatan membuat keputusan di pihak kerajaan Malaysia pada hari-hari awal pencerobohan juga telah menjadikan konflik panjang, menyebabkan ada yang terkorban di Malaysia. Beliau mengatakan pasukan keselamatan Malaysia mengambil masa 23 hari sebelum diberi lampu hijau untuk melancarkan serangan dan ini membenarkan penceroboh Sulu untuk menyusun pasukan mereka.
  • Lebih malang lagi, tambah Abd Ghafir, pendaratan lebih 200 lelaki bersenjata untuk menuntut pemilikan terhadap Sabah telah digambarkan sebagai dengan lembut sebagai “pencerobohan bersenjata”.
  • “Apabila kita gunakan definasi tersebut, kita mempunyai banyak halangan dari Konvensyen Geneva. Tetapi ini adalah pengganas bersenjata yang mahu mengambil alih tanah kita dan mengancam nyawa rakyat kita,” katanya.
Beliau mengatakan kumpulan bersenjata Sulu yang mendakwa merupakan ahli “Tentera Di Raja” Kesultanan Sulu, tidak mendarat di Sabah untuk “mencuri balak” atau “mencuri ikan”yang juga boleh digelar “penceroboh bersenjata”.
  “Jadi kita seharusnya mengambil tindakan dengan lebih awal. 
 
Melabelkan mereka pengganas akan memberikan kita hak untuk mempertahankan rakyat kita dan sempadan kita tetapi apa yang berlaku selepas 23 hari, kita hanya bertindak apabila orang kita terbunuh,” kata Abd Ghafir.

Sumber: The Malaysian Insider...Sepenuhnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan