Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Isnin, 11 Mac 2013

Penceroboh Sulu pertimbang 'pengunduran'


4:29PM Mac 11 2013
Jamalul Kiram III, yang mendakwa dirinya Sultan Sulu, telah menghantar wakil untuk bertemu kerajaan Filipina bagi membincangkan "pengunduran" pengikutnya daripada pertempuran bersenjata di Sabah.

NONEMenurut Interaksyon yang berpangkalan di Manila, pertemuan dua jam antara saudara lelaki Jamalul Kiram -- Sultan Bantilan Esmail Kiram II - dengan Menteri Dalam Negeri Manuel Roxas II itu berlangsung di ibu pejabat polis kebangsaan di bandar Quezon hari ini.

Roxas berkata, isu "pengunduran" antara yang dibincangkan dan kemungkinan besar hasilnya akan menyaksikan pengikut Jamalul Kiram meletakkan senjata.

"Antara yang dibincangkan, contohnya, ekoran pemimpin Malaysia secara terbuka menyatakan meletakkan senjata satu-satunya cara untuk menamatkan pertempuran, jadi, salah satu persoalan mereka tentang cara dan mekanismenya," Roxas dipetik sebagai berkata kepada pemberita selepas pertemuan itu.

Roxas berkata, Bantilan Esmail Kiram II juga dimaklumkan berhubung hasrat Manila bagi memastikan keselamatan rakyatnya di Sabah.


Abdrahman Man
eloklah tuu, cari penyelesaian secara musauwarah adalah lebih baik, bukankah kita sama-sama seagama, buat apa nak kalut sangat dengan dunia, cari keperluan untuk hidup sementara, jangan bermati-matian kerana nak hidup di sini sahaja , biarlah bermati-matian kerana nak hidup di akhirat pulak

Faqirah Abdullah ·
setuju sangat, patut dah lama buat...Rasulullah saw tidak gemar umatnya bermasam muka lebih2 lagi berbunuh2an...yang dok galak sangat nak gaduh biar depa je pergi perang..tuduh2 dan tukang kipas bagikat dia!



  • Roslan Ar Roslanrar · 
    Semua rakyat Malaysia marah seperti anda juga. Abg Bent kena fikir juga mereka tu bukan anak ayam, tidak semudah disangkakan untuk menewaskan mereka. Kita tak mau lagi ada anggota pasukan keselamatan kita terkorban atau cedera. Bila dan bertembung itu terserah pada takdir siapa dulu, mereka pun ada penembak tepat seperti polis dan tentera kita. Cukuplah penderitaan yang ditanggung oleh balu2 anggota polis ni dan jangan tambah lagi anak2 jadi yatim.

  • Zairi Hashim 
    Islam tertegak bukan atas dendam kesumat....kena check hadith hadith nabi ketika memimpin peperangan....

    Nathalie Ashraf Afrina Abdullah · 
    Banyak blog telah dianalisis, kesimpulannya, pengganas yang amsuk adalah pengganas yang dilatih dan diupah oleh kerajaan filipina. Ini adalah taktik philipines. Serangan begini adalah sangat halus. Orang soluk atau tausug tidak sesekali mengatakan mereka bangsa philiphines kerana meteka bukan dari bangsa tersebut. Jamalul kiram dan orang2nya diupah dan dilatih oleh kerajaan fphiliphines untuk menghuru harakan keadaan . Taktik sebegini amat halus strateginya. Masa dahulu pun sama, kerajaan philiphine telah melatih pengganas dan menyerang sabah. Mereka adalah pengkhianat bangsa suluk . Dan semuanya mati, lepas tu senyap. Ini adalah kali kedua philiphines membuat tuntutan melalui atau mempergunakan orang yang tidak waras atau gila iatu waris sultan yang mudah diperalatkan oleh kerajaan philipines. Niat sebenar kerajaan philipines adalah sangat jahat. Perjanjian 1878 menceritakan segala galanya kenapa malaysia meneruskan membayar wang pajakan atau sewa kepada sultan sulu atau warisnya. Persoalannya, wang tersebut... Siapa yang dapat ? Adooiiiyaiii.
     
    CPs:
     
    Cer fikir Jamalul Kiram iii tu manalah ada duit nak beli senjata untuk pengganas; PASTI ada Tangan Ghaib yang bermain asmaradana; penceroboh pada awalnya langsung tak terfikir boleh jadi perang besar sebab mereka datang tak ramai mana; Bila telah terkepung senjata ada di tangan dah pasti pelbagai perkara ganas spontan boleh berlaku; Macam tak pernah tenguk filem perang; manalah ada perang main cuit-cuit; timang-timah sayang-sayang. (Kalau pun nanti CPs sebut semua marah)
     
    Lagipun senjata sekarang bukan macam zaman kita kanak-kanak main senapang letup; jika meletup saja; tak kira jari telinga atau kepala boleh hancur. Askar yang prihatin lagi penyayang jika TERtembak musuh pasti musuh akan hancur lebur; setahun CPs ini memang fakta.

    Jalan terbaik
    agar kedua pihak tak dikejami; SILA hentikan perang. PBB pun cakap macam tu. Jika nak ceritera bab dendam sampai kiamat pun habis. Bila sudah berdendam berperanglah semahunya!... atas kelimah Allah pun nilai SUHADA sebenar ... biar di dunia sana pengadilannya. Lantaklah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan