Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Jumaat, 10 Mei 2013

Perang Sulu

Pelik tapi benar, ada ke masuk akal perang boleg ditangguhkan sebab nak pilihan raya. Nampaknya memang dalang dalam kes pencerobohan di Sabah antaranya adalah orang politik antara dua negara. Tapi Pastinya mata dunia menganggap dalang ini dari Malaysia. Sekadar andaian.

Sejarah telah membuktikan; kerajaan Filipina jua pernah ingin menyerang Sabah sampai berlaku kejadian bunuh beramai-ramai lantaran kalangan kaum Sulu yang dilatih ingkar menyerang Sabah. Mereka manganggap Sabah adalah saudara seagama & abang kepada mereka. Kemelut terbaru ramai pengulas politik berandaian pergelutan berlaku adalah kerana kerajaan Malaysia ingin meraih simpati pengundi. Terbaru diuar-uarkan ada tiga ahli politik disebut-sebut dari kalangan parti pembangkang Malaysia menjadi dalang sebenar.

Apa-apa pun sampai kini pengganas Sulu senyap sepi seolah-olah mereka memberi laluan untuk PRU13. Tiada serangan balas berlaku biarpun ramai kaum mereka menjadi korban peperangan ini. Benar atau salah keganasan ini ada dalangnya atau memang Sabah akan jadi seperti Selatan Thailand. Selalu sahaja akan berlaku pertempuran tidak diduga sampai kini.

Pastinya semua mahu akan keamanan. Jangan hendaknya ada provokasi atau mainan politik tentang tumpahan darah di Sabah. Sebab ini melibatkan tentera & polis yang tidak berdosa. Cukuplah mereka telah berkorban nyawa demi mahukan keamanan di Sabah sentiasa terpelihara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan