Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Ahad, 25 November 2012

Tak usah pilih lokasi

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my
 
 
KUALA LUMPUR: Budaya masyarakat Islam di negara ini yang terlalu ‘memilih’ lokasi untuk bersolat menyebabkan mereka lebih gemar menjadikan surau dan masjid sebagai tempat ‘wajib’ untuk beribadah sedangkan rukun Islam kedua itu boleh dilaksanakan di mana saja.

Ketua Fasilitator Kem Ibadah Masjid Negara, M K Fuad Che Ab Razak berkata, tidak biasa dengan budaya solat di mana saja menyebabkan ada di kalangan mereka yang sanggup beratur panjang untuk menunggu giliran di surau yang kecil.

“Cuma yang menjadi masalahnya, budaya kita bila nak solat, kita perlu mencari tempat khusus seperti surau serta masjid dan bila sudah mendapat kedua-duanya, kita cari pula sejadah untuk melakukan ibadat sedangkan kita boleh solat di mana saja.

“Di kebanyakan tempat seperti pusat beli-belah dan pusat rehat dan rawat (R&R), orang kita sanggup beratur panjang untuk solat di tempat kecil, walhal mereka boleh solat di mana-mana dengan beralaskan kain atau surat khabar dan mengetahui arah kiblat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Perasmian Penutup Program Kem Ibadah Remaja Siri 2/2012 sempena cuti persekolahan anjuran Masjid Negara di Dewan Syarahan Utama, Masjid Negara, Jalan Perdana di sini, semalam.

Kem yang berlangsung selama tiga hari dan berakhir semalam itu bermatlamat menyuntik pendekatan berbeza ke dalam program berbentuk kerohanian, pembinaan sahsiah dan kecemerlangan akademik supaya menjadi lebih mesra remaja dan menarik golongan sasar.

Pada majlis berkenaan, seramai 145 peserta menerima sijil penyertaan daripada Penolong Pengarah Kanan Masjid Negara, Ehsan Mohd Hosni sebagai simbolik graduasi mereka dalam program kendalian AsasInsan Resouse & Training (AsasInsan).

Fuad berkata, tidak menjadi masalah kepada umat Islam di negara ini untuk menyegerakan kewajipan bersolat dengan melaksanakannya di mana-mana, apatah lagi bumi Allah begitu luas dan suci untuk menunaikan solat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan