Translate

Bantu

Sila Ketik sini untuk bantu Blog ini

Khamis, 24 Januari 2013

Bahagia sayang kucing

 Susunan Siti Salmiah A Hamid



Sebagaimana namanya, Siglinda Scarpa umpama datang dari dunia lain dan bukannya Itali, negara kelahirannya. Tetapi hanya di situlah kita boleh mendengar haiwan bercakap dan saling berinteraksi sesama mereka.

Scarpa, 72, tinggal di rumah kayu bercat biru lembut, di kawasan hutan terbuka yang dikelilingi pokok oak dan pokok pine.


Beranda di tingkat dua pula diliputi rimbunan pokok ‘lady bank rose’, ‘carolina jasmine’ dan ‘wisteria’ yang menghiasi rumah itu umpama di dalam buku cerita kanak-kanak.

Masyarakat sekitar singgah di sini untuk mengambil kucing dari Goathouse Refuge, tempat perlindu­ngan haiwan yang dijalankan Scarpa.

Ada juga datang membeli tembikar atau seramik yang terpamer di bilik pameran tingkat satu rumah aneh ini. Barangan seni seperti kepi­ngan abstrak, periuk tanah liat dengan penutup berupa katak atau articok serta cang­kir teh yang berupa muka kucing.

Namun, kucing sebenar mudah ditemui berkeliaran di rumah itu.

Si Putih seperti burung hantu salji duduk berehat sambil menghadap hutan. Ada yang sedang berjalan di kalangan sekumpulan anjing yang sedang enak berjemur di bawah matahari. Selebihnya, berada di atas pagar sambil merenung kumpulan burung yang datang dan pergi dari kawasan itu.

Scarpa, wanita kecil yang tingginya lima kaki dan berbadan kurus, rambut beruban terikat pada wajahnya yang bulat, muncul dari anjung tangga sambil memerhatikan dua anjingnya.

Tingkat atas di bahagian dapur, kelihatan lebih banyak kucing berehat di atas meja dan kerusi, tidur di bawah dapur kayu atau sofa serta bersantai dalam mangkuk kayu besar diukir daripada pokok oak yang tumbang.

Meskipun ketika musim sejuk, 42 kucing dan tujuh anjing bebas berkeliaran di dalam dan di luar rumah menerusi tingkap dan pintu yang terbuka malah bauan harum pokok pine sungguh menyenangkan.

Kurator Muzium Gregg di Universiti North Carolina, Roger Manley menggelar wanita ini sebagai ‘Mother Teresa haiwan’.

“Suasana di rumahnya begitu tenang dan tenteram seperti spa kucing,” ujarnya.

Ia juga adalah syurga bagi burung yang terbang, keluar dan masuk dari bekas makanan berbentuk rumah yang digantung di antara pokok. Dengan skrin yang dibuat bagi menghalang bijian burung jatuh ke tanah. Cara itu berkesan untuk mengelak burung terbang ke tanah seterusnya di makan kucing.

Seekor kucing gebu dan sihat sedang menunggu di bawah pokok, berharap ada burung yang akan terbang ke tanah.

Ia adalah anak kucing yang hampir lemas ketika musim ribut dulu seterusnya mengubah perjalanan hidup Scarpa sewaktu usianya tujuh tahun.

“Ketika itu, saya fikir saya adalah autistik, tetapi mereka tidak mempunyai nama untuk itu.

“Saya berasa orang ramai tidak melihat saya, mereka bercakap tetapi bukan dengan saya,” katanya sewaktu meng­ingati kisah lalu.

Pada satu malam sewaktu dia hendak tidur, bapa memberikan dia seekor kucing belang.

“Dia mengangkat selimut dan meletakkan haiwan yang kesejukan itu ke dada saya. Saya memeluk anak kucing itu dengan penuh kasih sayang. Ia memenuhi kesunyian saya selama ini malah saya memahami semua yang dia (kucing) mahu dan dia faham kata-kata saya,” ujarnya.

Itu adalah detik pertama Scarpa berbual dengan kucingnya, “Saya perlu jelaskan pada ibu apa yang kucing itu katakan.”

Meskipun tidak pernah ke sekolah, Scarpa melatih dirinya sendiri sebagai artis seramik ketika usianya 16 tahun. Menjelang 1970-an, Scarpa sudah mengajar di studionya sendiri di Rome.

Beliau berpindah ke New York dan mengajar di Greenwich House Pottery di Manhattan dan Garrison Art Center di Putnam County.

Menurutnya, cuaca yang terlalu sejuk di Garrison menyebabkan dia mudah sakit dan letih dengan kehidupan di bandar.

Sewaktu lawatan ke Central North Carolina pada 1955, dia jatuh cinta dengan masyarakat dan iklim yang nyaman umpama berada di Itali.

Setahun kemudian dia kembali dan tinggal di hutan bersama kambing, kandang dan rumah seperti bangsal yang kini diubah sebagai tempat tinggalnya.

Dinamakan Goathouse Refuge sempena beberapa ekor kambing yang diterimanya sewaktu dia membeli hartanah itu. Ia menjadikannya tempat perlindungan kucing dengan sangkar percuma agar haiwan itu bebas.

Berita mengenai si penyayang kucing ini mula tersebar luas. Sekumpulan penyelamat menghantar enam kucing dari New Orleans selepas Taufan Katrina manakala sekumpulan lagi di New York meminta dia mengambil 19 kucing apabila pemiliknya meninggal dunia.

Scarpa memulakan pertubuhan bukan berasas keuntungan dan mengumpul dana untuk menyokong perkembangan populasi kucing.

Kini, belliau mempunyai lima kakitangan dan 15 sukarelawan termasuk juruteknik dan doktor haiwan yang bekerja untuk mengurangkan perbelanjaan lebih daripada 250 kucing yang menunggu untuk dibela.

Doktor haiwan, Dr Bonnie Ammerman yang memiliki beberapa periuk dan karya seni Scarpa berkata, dia kagum dengan usaha Scarpa yang menyediakan tempat perlindungan haiwan meskipun kekurangan bantuan.

“Dia berjaya mewujudkan kehidupan harmoni sesama spesies burung, kucing, anjing dan arnab dan mereka mampu tinggal dengan selamat”, ujarnya.

Scarpa mengambil kebanyakan kucing dari pelbagai pusat perlindungan haiwan tetapi ada hadnya.

Persoalan siapa yang akan mengambil tugas dan tanggungjawab sekiranya dia tidak lagi mampu menjaga haiwannya. Masih adakah manusia yang memahami keperitan haiwan tanpa perlindungan.

Scarpa tahu setiap nama kucing dan cerita di sebaliknya serta kucing yang baru sampai ke pusat itu.

Rosa mempunyai masalah asma dan memerlukan ubat, Walter baru pulih daripada pembedahan mulut dan Tigger yang pekak bersifat tidak amanah.

“Alex diselamatkan dari dibunuh di tempat perlindungan, bersembunyi di bawah selimut dan kesedihan dapat dilihat pada matanya.

“Sesetengah daripada mereka berasa sedih apabila keluarga meninggal dan saya memaksa mereka makan atau mereka akan mati,” katanya.

Gibson pula ditemui berpeluk dalam kesejukan di sebelah pemuzik yang menyayanginya tetapi pemuzik itu meninggal dunia di dalam treler.

“Apabila muzik berkumandang, Gibson akan berlari ke arah radio di anjung belakang,” kata Scarpa.

Doktor haiwan dan bekas ketua di Jabatan Pengurusan Sumber dan Kesihatan Haiwan Ladang di North Carolina, Dr James Flyod pernah dipanggil untuk merawat kambing yang sakit. Dia turut membantu Scarpa mengendalikan ayam yang mempunyai tumor dan kakinya terpaksa dipotong.

“Saya tidak pernah memotong kaki ayam. Ayam yang diberi nama Coccolona itu tinggal selama 18 bulan di studio Scarpa,” katanya.

Katanya, jika meninggal dunia, beliau mahu dikebumikan di bawah pokok oak, bersama-sama haiwan yang ditanam di situ.

“Ini adalah rumah saya, anak-anak saya,” katanya dengan penuh senyuman. - NY Times.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan